Filmrecensioner

Dåligt väder och semester =  film.

Detta är vad jag har sett den senaste veckan. Här kommer mina snabbrecensioner.

Milk: Min personliga favorit Sean Penn som gayaktivist i San Fransisco på 70-talet, en intressant historisk resa. Penn räddar den något sega filmen med sin utmärka performance, en roll som gav honom en Oscar.
Betyg: 7 av 10

The Reader
: En ung pågadrul inleder en affär med en dubbelt så gammal kvinna som har en mörk hemlighet från det förflutna i bagaget, någonting hon ställs inför rätta utav. Överhypad film som gav Kate Winslet en Oscar, jag förstår inte varför. För det första hatar jag när en film ska utspela sig i utlandet, i detta fall Tyskland, och alla skådisar ska bryta på det inhemska språket men ändå tala engelska i grunden. Det tar bort trovärdigheten totalt och låter bara så jävla tillgjort.
Att Winslet är naken i hälften av filmens scener räddar tyvärr inte filmen.
Betyg: 4 av 10

The Wrestler
: En av de bättre filmerna jag sett i år, om inte den bästa. Detta är en sorglig historia som handlar om en utbränd föredetting som i princip förlorat allt i form av familj och saker som verkligen betyder något. Det enda som räddar honom kvar på banan är hans wrestling. Många säger att den bisarra Mickey Rourke gör sitt livs roll här, jag är villig att hålla med. (Dock har jag nog inte sett en enda bra film med honom tidigare, förutom Sin City)
Betyg: 9 av 10



Boy A
: Engelsk lågbudgetfilm med underbara skådisar och en story som verkligen sätter sig långt efter att man stängt av filmen. Filmen tar upp ett radikalt ämne för många, får man en andra chans trots att man har gjort sig skyldig till ett fruktansvärt brott tidigare i livet? Både ja och nej kanske. Det är ingen glad film, alls, en lågmäld historia som långsamt går framåt och det är en oerhört skicklig uppbyggd historia. Jag grät, faktiskt.
Betyg: 8 av 10

Terminator Salvation
: Skräp i dess yttersta form. Denna film får Christian Bale att se ut som en dålig skådis. Riktigt dåligt och förutsägbart manus där det enda som betyder något är hur stora explosionerna är, tröttsamt och patetiskt. Tyvärr måste jag konstatera att en av de filmerna jag mest såg fram emot i år visade sig vara en stor äcklig flopp.
Betyg: 2 av 10

The Uninvited
: Som skräckälskare kan jag bara hylla denna skickliga thriller. Detta är en nagelbitare av yttersta klass med en hel del övernaturliga element. Faktum är att den har alla de klassiska ingredienserna för en lyckad skräckis, vackra kvinnor, nakenhet, splatter och en härlig twist. Förpackad snyggt och prydligt och inte med den typiska B-stämpel som oftast brukar lysta starkt från sådana här filmer gör att filmen får ett välförtjänt bra betyg.
Betyg: 7 av 10 

Gran Torino: Clint Eastwood producerar, regisserar och spelar huvudrollen i denna historia om en bitter rasistisk herre som förändras när hans ensamhet blir alltför påtaglig och han lär känna den asiatiska grannpojken som brottas med en hel del problem. Inte i samma klass som Million Dollar Baby, Mystic River eller Changeling men jag är inte besviken. Filmen är bra men något ojämn och några sämre skådisar dyker upp här och där.
Betyg: 7 av 10

Bruno
: Tyvärr, jag kan bara konstatera, det var inte roligt denna gång. Borat som hade finess och självdistans är allt Bruno inte är och det blir soppa utav det. Allt är upprepningar från föregående film men i sämre tappning. Jag hade väntat mig mer, betydligt mer. Hade ni fördomar om gayvärlden byggs de på, tyvärr.
Betyg: 3 av 10



Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja jag håller med om "the uninvited"...tyckte den faktiskt överraskade i slutet när man trodde att man hade koll på den.

2009-07-26 @ 15:23:07
Postat av: pistolero

förresten glömde skriva att du skriver otroligt bra recensioner och har en stor önskan av fler då jag gillar din filmsmak. Men måste säga att jag e grymt skeptisk mot "the wrestler" då jag hatar mickey men finns i och för sig många skådespelare man hatar som helt plötsligt har gjort sitt livs roll i en film.

2009-07-26 @ 18:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0