Recept: Utsökta citronbiffar med färsk pasta a la Erik Hag

Jag får många brev av läsare och fans som vill jag ska skriva ut mina bästa recept.
Här kommer ett utav dem, lagat idag för er skull.


Detta behöver du:

500 g nötfärs (det fungerar med blandfärs och till och med fläskfärs men jag föredrar nöt då fettprocenten är lägre plus att gris är ett osunt djur som inte förtjänar att ätas)
Salt och svartpeppar
1 st citron
1 liten burk soltorkade tomater
Grönsallad
1 st gurka
2 st tomat
Ett paket färsk tagliatelle
1 dl mjölk
Salvia
2,5 dl matlagningsgrädde

Såhär gör du:
Riv skalet i små bitar av citronen. Blanda nötfärs, salt och peppar, mjölk samt citronskalet i en bunke. Forma till 6 st biffar. Stek biffarna på medelhög värme. Koka upp vatten och ner med tagliatellin, 4 minuter ska den koka innan den blir klar. Häll av oljan ur burken med soltorkade tomater och hacka dem lagom stora. När biffarna är färdigstekta (vänd de inte mer än 2 gånger på varje sida för att inte riskera att torka ut dem för mycket) häll på grädden och tomaterna samt krydda med ytterligare lite salt och peppar och rikligt med salvia. Låt sjuda i cirka 5 minuter.
Nu ska det se ut såhär ungefär.



Gör sallad, jag använder varken kryddor eller olja i min sallad här då det finns risk att det blir för mycket av det goda och då känns det helt plötsligt inte så fräscht längre.
Det färdiga resultatet ska se ut ungefär såhär.



Föreslagen dricka: Ett litet glas rött vin, ett glas kranvatten eller varför inte mineralvatten?
Smaklig spis!


Kommentarer
Postat av: pistolero

såg riktigt mumma ut...ska jag nog testa i helgen men får nog hoppa de soltorkade tomaterna då de inte är en favvo. Tack för tipset! Puss!

2009-07-30 @ 20:27:37
Postat av: Anonym

nu får du visa mig flygande ala dansken

2009-08-03 @ 22:09:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0