NIN

Min mailbox svämmar fullständigt över med frågor från både tjejer och killar, till er kan jag bara säga såhär, lugn, jag kommer besvara era tankar och funderingar, här på bloggen! Men inte idag.

Idag tänkte jag berätta en liten historia om ett band som jag tycker väldigt mycket om.
Man kan säga att detta band har bidragit på många vis till hur jag har blivit stöpt, hur jag har formats likt lera som knådats, till något unikt, men inte alltid så vackert. En människa, med både brister och ljus, likt de flesta.
Allt man ser och hör, hur man spenderar sin tid, formar en, dock finns det en del små element här och var som man fastnar lite extra för. Man kan likna det vid när man kommer in på Konsum och ska handla tomater, man står där och tittar på de små grönsakerna och väljer ut dem man tycker ser bäst ut, plockar ut godbitarna. Skiljer agnarna från vetet.
Bland många hundra bra band finns det ett fåtal som är sådär, magiska.

Nine Inch Nails består egentligen utav en person, Trent Reznor.
Det är en man som har förmågan att skriva texter med djup och innehåll.
Han gör musik som suger sig fast likt en igel och som sedan vägrar att släppa taget.
Musik som går rätt in i hjärtat.
Jag tänkte presentera några låtar som betyder lite extra för mig, låtar som jag har spenderat många kalla och varma nätter tillsammans med.

"Something I can never have" är låten som startade det för mig, det var den som fick mig att köpa min första skiva med detta band, därför vill jag visa den. Året var 1994, jag var 14 år, men låten var redan 5 år gammal.

 

"Closer" var en av flera hits på "The Downward Spiral" från 1994. Skivan som i folkmun var den som förde industrirocken ut i stugorna och som rent krasst räknas som NIN's huvudnummer och även en utav världens absolut bästa skivor totalt sett, i alla fall för mig. Just "Closer" är en klassiker och videon är fantastisk. Det groteska, det annorlunda och fula blir till något vackert här.


"Leaving Hope", en låt att gråta till.



"Right where it belongs" 

See the animal in his cage that you built
Are you sure what side you're on?
Better not look him too closely in the eye
Are you sure what side of the glass you are on?
See the safety of the life you have built
Everything where it belongs
Feel the hollowness inside of your heart
And it's all
Right where it belongs

What if everything around you
Isn't quite as it seems?
What if all the world you think you know
Is an elaborate dream?
And if you look at your reflection
Is it all you want it to be?
What if you could look right through the cracks?
Would you find yourself
Find yourself afraid to see?

What if all the world's inside of your head
Just creations of your own?
Your devils and your gods
All the living and the dead
And you're really all alone?
You can live in this illusion
You can choose to believe
You keep looking but you can't find the woods
While you're hiding in the trees



Må väl!

/Erik

Kommentarer
Postat av: Martin

Känns djupt angeläget...

2009-04-18 @ 16:22:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0