Jeff Buckley

Igår satt jag som vanligt och lyssnade på randomlåtar i mitt Windows Media Player-bibliotek och av en slump (!) dök Jeff Buckley upp likt en oväntad härlig vindpust. Det var längesedan jag hörde honom senast, denne myt, legend rent av.
Jag håller hans skiva "Grace" som en utav världens bästa skivor, en otroligt fulländad platta. Buckley's röst är som ljuv sammet och sekunden när man börjar lyssna på honom är det som om man omedelbart transporteras till en egen liten bubbla där en fin liten kärleksritual mellan en själv och Buckley tar vid. När akten är fullbordad och Jeffs värld lämnar en likt en mamma lämnar sin nyfödda på en tågstation gör man allt för att hitta tillbaka dit igen och igen... Nu spårar jag ur.
Jeff Buckley var en otrolig talang och för er som inte är harcore känner ni säkert endast till hans tolkning utav Leonard Cohen's "Hallelujah". Var inte ledsna för det, jag kommer ge er lite nya karameller att smaska på.
Buckley dog blott 30 år gammal, år 1997, i en drunkingsolycka, människan Buckley dog men myten och hans musik kommer för alltid leva vidare.


@fotograf okänd


Kommentarer
Postat av: Asbjörn

Håller med dig där. Det var tack vare dig att jag fick upp ögonen för han.

Tack!

Fast jämförelsen med "mamman på tågstationen" är väl lite i överkant.

2009-05-02 @ 01:09:53
Postat av: Moster

Gillar din blogg, Erik

2009-05-02 @ 11:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0