Hiphop for dummies (som jag)

Mitt musiklyssnande sträcker sig ifrån Beethoven till Black Metal. Jag har studerat de flesta genres med hjälp av diverse forum och fått tips om nya artister här och där. Ibland har man hittat en godbit man fastnat för och sedan utforskat liknande stilar och kanske hittat ytterligare något nytt. Ja musiklyssnande är en rolig del av ens vardag.

En genre jag dock haft svårt för i många herrans år är, hiphop.
Jag har tidigare funnit det ytterst ensidigt och variationsfattigt men för cirka ett år sedan tänkte jag att jag skulle ge det ett ärligt försök så jag lyssnade igenom ett stort antal klassiska album inom genren.
Hiphop är ett stort begrepp, ungefär som rock. Personligen gillar jag de lite tyngre rösterna, de med karaktär och något ordentligt att säga. Men precis som med flera andra genres handlar det om humör, vad man är sugen på just då och i vilket sammanhang.
För att hitta de riktiga guldkornen får man gräva lite, tålamod är en dygd och jag hade gott om tid.
Här är lite av vad jag har funnit och fastnat för lite extra.

Mobb Deep : En av de absolut bästa rösterna inom hiphopvärlden med en del otroligt sköna "beats". En personlig favorit.





Immortal Technique : Politisk rappare ursprungligen från Peru, höjdpunkten är denna låt med en hjärtskärande tung text.

 

The Notorious Big : Legend inom genren, lyssnade igenom hans skiva "Ready to die" som anses vara en klassiker men jag fann den ganska splittrad dock med en hel del bra låtar ändå. Alla har säkert hört storyn om "kriget" mellan honom och 2Pac vilket slutade med att båda blev mördade 1996 respektive 1997.

 

Hollywood Undead : Ny grupp med 6 killar, marknadsanpassade som fan och kör någon sorts "partyhiphop med vissa Linkin Park-vibes", texterna är grymt ytliga (men roliga). Rent generellt för en inbiten hiphoplyssnare är det väl inget särskilt bra "rappande", dock finner jag musiken otroligt skön och hela deras album "Swan Songs" som släpptes i höstas är superbra. Kan varmt rekommenderas.

 

2pac: Poet och gangster som rappade om samhället han levde och dog i.




Three 6 Mafia : En grupp med extrema texter (som de nog inte tar särskilt seriöst) som är otroligt komiska, jag finner dock musiken rätt så trevlig. Observera den ena MC'ns "grill" i munnen, otroligt vackert och "pimpigt".

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0