Gräsklippare på gång

Medan ni ligger hemma i era sängar och är bakfulla med självömkan som enda ursäkt har jag, byggaren, stigit upp klockan 07:18.
4 minuter och ett glas vatten senare var jag ute på banan för 1 timme "powerwalk". Perfekt för kropp och själ.
Nu googlar jag gräsklippare då min matta ser ut som en outforskad djungel och min handjagares bäst-före-datum har gått ut för länge sedan.
Jag har förstått att man ska köpa antingen en "Stiga" eller en "Klippo" eller i värsta fall en "Husqvarna". Alla andra märken är "ren och skär skit" enligt en kunnig man på något forum. Jag gissar på att han antingen jobbar som vaktmästare alternativt att det är en märklig fetisch han har eftersom han testat "i princip alla gräsklippare inom branschen" enligt honom själv.

Saxar några av hans tips, tar mig även friheten att korrigera hans stavfel.
Chassi: Billiga är av plast, kör du på en sten slås chassit sönder, du kan även riskera att skadas.
Hjulen: Billiga använder plast, dyrare använder riktigt gummi.
Motor: Givetvis olika starka, välj en med Briggs & Stratton, det är bra grejor.
Vibrationsdämpning: Dyrare maskiner har vibrationsdämpning i styret.
Multiclip: Har så gott som alla Stigamaskiner, gör att gräset smulas sönder och man behöver inte kratta upp det, blir som gödsel för gräsmattan.
Att tänka på: Sedan förekommer det precis som i alla andra branscher väldigt mycket mygel. Jag vet att "Coop" tog in en Stiga-maskin som hade exakt samma modellnummer som en dyrare på "Järnia" men den hade en annan motor vilket gjorde att de kunde sälja den bra mycket billigare. Se upp!

Fina tips från killen! Anyway, jag ringde i alla fall en kille genom Blocket, tio över nio på en söndag som en äkta idiot och frågade hur gammal hans "Stiga" var. Fick ett klassiskt svar av honom, "Jag köpte den genom en annan på Blocket så jag vet inte exakt men jag tippar på en 3-4 år". Detta svar betyder egentligen att maskinen säkert levt 8 år eller något och 1600 kr kändes lite dyrt för detta. Jag frågade istället om den hade "Multiclip" och det verkade han inte veta. Jag frågade då om den hade "Vibrationsdämpning" och det "trodde" han. Frågade slutligen om det satt en "Briggs & Stratton" i "henne" eftersom det är skoj att benämna en "den" som en "honom eller henne" och då verkade han nästan besvärad utav frågan. Jag tackade vänligt för mig och lade på luren.

Vi får väl se vad som händer härnäst. Jag postar en bild så fort jag köpt något lämpligt.


Kommentarer
Postat av: pistolero

Blocket är en enda stor lur härva..

2009-06-14 @ 12:40:45
Postat av: Baune

Hahahahaha

2009-06-14 @ 15:03:36
Postat av: KIm

köp en billig behöver inte o ödsla tid på dyra saker när du har en tomt som är liten

2009-06-16 @ 20:20:05
Postat av: lisette

honda! chassit går förvisso sönder, men motorn är grym. vi har 1½. den halva står bakom hästasläpet för gubben kan behöva delarna.

2009-06-21 @ 01:24:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0